Bezoekerstatistieken

//Bezoekerstatistieken

Elke website van Stroopwafel webdesign is gekoppeld aan Google Analytics. Hiermee beschik je over uitgebreide bezoekerstatistieken. Om de statistieken te kunnen begrijpen zijn enkele begrippen van belang:

  • Bezoekers: personen die de website bezoeken.
  • Pagina: je bevindt je nu op de pagina ‘Bezoekersstatistieken’.
  • Sessies: een bepaalde periode dat een bezoeker op de website is en Pagina’s bekijkt.
  • Pageviews: het aantal pagina’s dat door een bezoeker tijdens een sessie bekeken is.

Een bezoeker kan dus meerdere sessies op een dag uitvoeren en daarbij vele pageviews genereren. Daarbij kunnen verschillende pagina’s bekijken zijn.

Een samenvatting van deze statistieken vind je onder Insights/Dashboard. Je ziet dan een overzicht van de Sessies.

Aanmelden bij Google Analytics
Om meer details te kunnen bekijken dien je een account aan te maken bij Google. Wanneer je Gmail gebruikt of zelf je Google+ pagina beheert heb je al een account en dus een login. Wanneer je je gebruikersnaam aan mij doorgeeft kan ik de statistieken met je delen.

Vervolgens kun je inloggen bij Google Analytics: https://analytics.google.com en dan krijg je dit scherm te zien:

 

Er zijn teveel opties om ze allemaal toe te lichten. Google biedt zelf uitleg binnen het systeem en er is veel informatie over te vinden op internet. een aantal onderdelen breng ik wel graag extra onder de aandacht:

  • Je kunt onder Acquisitie/Overzicht zien waar bezoekers vandaan komen: Organic search (zoekopdracht in een zoekmachine); Direct (de domeinnaam intypen in een browser); Referral (middels een link op een andere website) en Social (vanuit social media waaronder bijvoorbeeld ook betaalde campagnes op Facebook of LinkedIN).

  • Je kunt onder Doelgroep/Gedrag/Nieuwe/terugkerende bezoekers zien wat de verhouding tussen deze twee groepen is waarbij je vaak zelf voor veel terugkerende bezoekers zorgt. Dit kan belangrijk zijn wanneer je niet al te veel bezoekers hebt, maar zelf wel veel aanpassingen aan de website maakt. In dat geval geeft de waarde van de Nieuwe bezoekers een beter beeld van het gebruik van de website dan het totale aantal bezoekers.
  • Je kunt onder Doelgroep/Technologie/Browser en besturingssystemen zien welke browsers bezoekers gebruikten.
  • Je kunt onder Doelgroep/Mobiel/overzicht zien of mensen de website bezochten op een desktop, tablet of mobiele telefoon.
  • Je kunt onder Gedrag/Site Content/Alle pagina’s het bezoek per pagina inzien.

  • Je kunt de account koppelen aan Google AdWords. Zo kun je het effect van je betaalde campagnes nog beter volgen.

  • Je kunt op vaste momenten rapportages naar jezelf laten mailen. Bijvoorbeeld van het aantal bezoekers in de achterliggende maand. Elke rapportage biedt daarvoor een mailoptie. Op verzoek kan ik je hierbij assisteren.
2017-04-29T01:15:48+00:00