Social media accounts inrichten

//Social media accounts inrichten

De redenen om social media accounts te gebruiken zijn legio. Ik ga er hier vanuit dat we dit doen met als doel om meer opdrachten of verkoop te realiseren. Hieronder soms ik de social media op met daarbij enkele aanwijzingen of tips hoe je deze in kunt zetten om je doelen te bereiken.

Zorg dat je afbeeldingen voor het logo en de header gebruikt in het voorgeschreven formaat.
https://www.besocialized.nl/blog/social-media-afmetingen/

Facebook

  1. Wees je bewust van het verschil tussen je privé account en een zakelijk account. Op een zakelijk account kun je ook adverteren wat ik zelf als grootste voordeel van een zakelijk account zie. Adverteren gaat bovendien erg gemakkelijk per regio (lokaal) of doelgroep.
  2. Een zakelijk account aanmaken doe je hier: https://www.facebook.com/pages/create 
  3. Nadat het account is aangemaakt dien je eerst via bekenden 50 likes te verzamelen. Daarna kun je adverteren en verzamel je meestal gemakkelijk meer likes.
  4. Voorbeeld van een opiniepeiling op Facebook. Welke logo heeft de voorkeur? Reageren kan door met de verschillende opties te ‘liken’

    Like-en-win acties zijn de hype voorbij en kunnen zelfs irritant zijn. Een mening geven of stemmen op de beste optie vindt men vaak nog wel leuk om te doen. Wellicht kun je daar iets op bedenken. Zie voorbeeld Haarvitamine.shop hiernaast.

  5. Voor het beheren van de zakelijke pagina bestaat een speciale app voor de telefoon.
  6. Voor het beheren van de Facebook adds bestaat een speciale app voor de telefoon
  7. Bedenk je dat al je zakelijke klanten ook op Facebook zitten. Het is dus niet zo dat je hen alleen via bijvoorbeeld LinkedIN kunt bereiken. Gemiddeld bezoekt men veel vaker Facebook dan andere kanalen waaronder LinkedIN.

LinkedIN

  1. Dit kanaal kan belangrijk zijn wanneer je klanten verwachten je daar te vinden en ook om je expertise te laten zien. Voor het werven van nieuwe klanten kun je er meestal beter niet te veel van verwachten. Specifieke doelen zoals recrutering kunnen wel succesvol ingevuld worden met LinkedIN.

Twitter

  1. Twitter is vooral er populair onder journalisten en politici en kan dus belangrijk voor je zijn wanneer je doelgroep uit deze beroepsgroepen bestaat.
  2. Twitter is ook erg goed te gebruiken om een snelle een makkelijke manier voor het plaatsen van korte (nieuws) updates op je website mogelijk te maken. Lisadvies.nl is hier een goed voorbeeld van.

Er bestaan nog meer social media met hun specifieke doel groepen, maar hier heb ik persoonlijk minder ervaring mee. Voorbeelden zijn Instagram, Snapchat en Soundcloud. Allen zijn populair(der) onder jongeren en Instagram is ook geschikt voor visuele boodschappen. Soundcloud juist weer voor geluid.

2017-05-12T22:45:25+00:00